21200726_1352604634864999_4481567565751829700_o

HS arvio Aki Rissanen levynjulkaisukonsertti

27.11.2017

Tästä ei suomalainen jazzyhtye paljoa parane – Aki Rissanen Trio katsoo pohjoismaista triojazzia uudesta näkökulmasta

Toisen levyn tehnyt Aki Rissanen Trio on jälleen vuoden huippuja.

Aki Rissanen Trio soitti levynjulkaisukeikan Koko Jazz Clubilla. Yhtyeessä soittavat rumpali Teppo Mäkynen (vas.), basisti Antti Lötjönen ja pianisti Aki Rissanen.
Aki Rissanen Trio soitti levynjulkaisukeikan Koko Jazz Clubilla. Yhtyeessä soittavat rumpali Teppo Mäkynen (vas.), basisti Antti Lötjönen ja pianisti Aki Rissanen. (KUVA: ARTTU KOKKONEN)
Jazz

Aki Rissanen Trio Koko Jazz Clubissa – levynjulkaisukonsertti.

PIANISTI ja säveltäjä Aki Rissasen toisen oman trio-albumin kesäinen kansikuva on outo, harkitsemattoman oloinen. Hän seisoo tyypilliseltä näyttävän suomalaisen metsäjärven rannalla sivuttain ja tikkusuorana, mutta etäinen perspektiivi on ilmiselvästi vähän vino.

Aki Rissanen Trion uusi levy julkaistiin perjantaina.
Aki Rissanen Trion uusi levy julkaistiin perjantaina.

Perjantai-iltaisessa levynjulkaisu­konsertissa saattoi silti vakuut­tua, että uuden albumin kanteen valitussa otoksessa on oma käsit­teellinen koukkunsa – vaikka se olisi tahaton.

RISSANEN, kontrabasisti Antti Lötjönen ja rumpali Teppo Mäkynen yrittävät etsiä kuluneella luontokuvastolla mielikuvamarkkinoituun pohjoismaiseen triojazziin nyt toisenlaista näkökulmaa. Tai ainakin itselleen uutta, tuoretta perspektiiviä.

Antti Lötjönen
Antti Lötjönen (KUVA: ARTTU KOKKONEN)

Teppo Mäkynen
Teppo Mäkynen (KUVA: ARTTU KOKKONEN)

Siksi levyn nimi on tahallisestiAnother North – kannen perinteisestä kuva-aiheesta ja pohjoismaisesta jäyhyydestä huolimatta. Sivulleen ilmeettömänä tuijotttava Rissanen ei varsinaisesti kutsukaan tutustumaan tähän ”toiseen pohjoiseen”, vaikka nyt olisi syytä laajemminkin. Englantilaisen Edition Recordsin julkaisema Another North on runsaanpuoleisen kotimaisen levyvuoden huippuja.

Ero Rissasen trion edelliseen ja ensimmäiseen albumiin, kesäkuussa 2015 taltioituunAmorandomiin onkin sekä korvin kuultava että myös luihin ja ytimiin menevä. Ja ehkä vielä enemmän ero korostui täyden Koko Jazz Clubin vapautuneessa julkaisukonsertissa, jossa Rissanen, Lötjönen ja Mäkynen venyttivät useimmat viime kesäkuussa äänitetyn Another Northin kappaleet lähes kaksinkertaiseksi.

Mutta he eivät kerryttäneet kestoa väliin soitetuilla ”pakollisilla” sooloilla, vaan kertaamalla entistä pidempään niitä pieniä melodisia tai rytmisiä aihioita, joihin sovitukset jo alunperin perustuvat. Siksi yhteisvaikutus oli vielä levyä energisempi ja hypnoottisempi eritoten konsertin ensimmäisellä tunnin mittaisella puoliskolla, jolla kolmikko tulkitsi Another Northillepäätyneestä seitsemästä kappaleesta viisi.

KAIKKI kuulostivat myös ajantasaisilta, vaikka itse asiassa kolme oli vanhoja: Rissanen levytti konsertin avanneen Blind Desertin 2005 ja hänen edesmennyt piano-opettajansa Jarmo Savolainen oman sävellyksensä John’s Sonsin jo 1996. Nyt siihenkin avautui uusi kuulokulma, kuten myös säveltäjä György Ligetin pianoetydiin Arc-en-ciel, jossa hän hyödynsi Rissasen oman esikuvan, jazzpianisti Bill Evansin musiikillisia oivalluksia.

Moneen suuntaan kurottanut edellinen Amorandom-levy saattoi vaikuttaa aluksi liian monisyiseltä, mutta ”randomilta” kuulostaneet palaset asettuivat vähitellen paikoilleen – erinomaisesti yhteen soittaneen ja tyypillistä virtuositeettia välttelevän yhtyeen ansiosta.

Sama monisyisyys pätee puolittain myös Another Northiin, mutta enää pelkästään paperilla. Kokoonpano kuulostaa nyt sekä levyllä että lavalla yhdeltä yksiköltä, jonka uusi suunta on kaiken lisäksi oikea. Toisessa tunnin mittaisessa setissä esitetyt Amorandomin omat paljon lyyrisemmät kappaleet olivat kyllä edelleen erinomaisia, mutta myös ”Typical North”.